keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

OLEN HUONO SUOMENRUOTSALAINEN




Förlåt Tove Jansson, Sibelius och Mumin. Men jag är en usel finlandssvensk.

En sano, etten olisi suomenruotsalainen. En vain näe sitä niin ihmeellisenä ja isona juttuna :D Siksi koenkin ehkä itseni huonoksi..?
Ja en todellakaan dissaa ketään muuta kuin itseäni tässä videossa :D Enkä myöskään puhu kaikkien suomenruotsalaisten puolesta. Ripaus suolaa mukaan kun puhutaan stereotyypeistä ;)

En nyt varsinaisesti tiedä, että voiko tällaisessa asiassa olla huono. Mutta huomaan välittäväni vähemmän tästä "identiteetistä" kuin moni tuntemani henkilö. Voi myös olla, että johtuu siitä että olen heittämässä hanskat naulaan tämän elämän kanssa täällä Pohjanmaalla :D
Mulla oli Helsingissä monta suomenkielistä kaveria, niin sain elää sellaista ihanaa kielellisesti tasapainoista elämää, missä sain puhua sekä suomea että ruotsia päivittäin. Vaasassa saan tuurilla puhua suomea kaupan kassalla.

Joka tapauksessa olen jotenkin vähän kyllästynyt siihen että ihmiset yhdistävät suomenruotsalaisia ruotsalaisiin. Olen yhtä "loukkaantunut" siitä kuin mikä tahansa suomalainen olisi. Eikö tuntuisi aika tyhmältä jos joku kysyisi, että "Kannustatko Ruotsia vai Suomea jääkiekossa?"
WTF, seriously?! 

Olen aina ollut sitä mieltä, että se meitä kuvaileva sana on harhaanjohtava koskien meidän kansalaisuutta. Loppujen lopuksi olemme vain vähemmistö joka jakaa kieltä meidän naapurimaan kanssa yhteisen historian takia. Voin kertoa, etteivät useat Ruotsissa ymmärrä mitä me sanotaan ja vaihtaa englanniksi. Niin... voiko sitä kieltä sitten edes kutsua yhteiseksi? :D Voin myös näkökulmaksi mainita, että olen kaveri ihmisten kanssa jotka vihaavat suomenruotsalaisia, niin enhän minä sitten voi olla kauhean tyypillinen tapaus? :D

Kuten mainitsin videossa, tunnen itseni myös skandinaaviksi. Tiedän, ettei Suomi edes kuulu skandinaaveihin XD Mutta vaihdon aikana hengailin paljon norjalaisten, ruotsalaisten ja tanskalaisten kanssa. Tunsin itseni niin kotoisaksi meidän keskusteluissa, kun puhuimme mukautetulla ruotsin kielellä glögistä, laskettelusta ja mämmistä :D Sellainen merkitsee minulle paljon enemmän kuin puhumani kielen mukaan tullut "leima".

Pointti identtiteeteissä on siis, ettei mikään sano, ettei voisi olla monta asiaa samaan aikaan. Kyllä mä ainakin näen sen hyvänä asiana, että tunnen kuuluvani moneen kulttuuriin.

Anyway, that's just my opinion. 

Mitä mieltä te olette tästä? Onko teillä jotain tiettyä kuvaa tai käsitystä suomenruotsalaisista? Olisi kiinnostavaa tietää :D

- Roxy 

18 kommenttia:

  1. Hauska postaus! :D Luulen et sul on joku äänifiltteri siinä lopussa, mut laulat tosi hyvin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihana haha ♥ Ja joo, olen laittanut siihen chipmunk filtterin XD Kuulosti jotenkin niin hauskalta!

      Poista
  2. Ihan paras video! <3 Mä jotenkin oon aina ihaillut suomenruotsalaisia ja mielelläni olisin sellaiseksi syntynytkin, koska tuo kielitaito on tosissaan rikkaus! Mä jotenkin tykkään ruotsin kielestä ja oon aina ollut koulutasolla siinä vahvemmilla kuin enkussa (jostain syystä mun enkun taidot on ihan jostain pusikosta). Oli kiva katsoa tätä videota "ymmärränköän mitään ilman tekstityksiä" meiningillä. XDD Voin vaan kuvitella miten kauan noiden tekstien kanssa värkkäilyyn meni! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Julia, kiva että tykkäsit! ♥ Olen kyllä todella kiitollinen siitä että äiti meni kielikylpyyn, että minustakin tuli suomenruotsalainen. On ollut niin paljon helpompaa oppia muita kieliä (varsinkin englantia) sen takia.
      Kyllähän sä voit olla suomenruotsalainen jos haluat haha xD

      Poista
  3. Oooj Roxy vilken härlig o rolig video!! Vad söt du är! ♥ Måste bara säga att jag inte tycker att du är en dålig finlandssvensk haha :D Om du är en dålig finlandssvensk då är jag en urdålig finländare eftersom jag hejar på Sverige i ishockey fast jag inte ens tittar på ishockey :''D Och jag vill hellre prata svenska än finska... Men denna var en jättebra video och jag verkligen gillade :) ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tack Sini ♥ Ja kommer ihåg när du fråga om ja kan göra en video på svenska, så bra att du tyckte om den! :D
      Int får man heja på Sverige i ishockey XD Men hej din svenska e så bra! Ja hoppas att allt e jätte bra me dig i Sverige ännu! ♥

      Poista
  4. Aaa tosi mielenkiintonen postaus! Mustakin tuo kansallinen identiteetti syntyy monista muistakin asioista kuin kielestä, vaikka sekin on tosi tärkee:) Mä oon enemmänkin pohjoismaalainen kuin suomalainen. Ainakin täällä Espanjassa on huomannut, että tuntee yhteenkuuluvuutta muiden pohjoismaalaisten kanssa. Ja oikeastaan tuo "pohjoismainen identiteetti" on musta yksi hyvä (teko)syy miks Suomessa nimenomaan ei pitäisi heivata sitä pakkoruotsia pois koulusta. Ite oon kotosin Kuopiosta eikä siellä ikinä kuule ruotsia ja siitä vain valitetaan, mutta kukas sitä tietää missä asuu tulevaisuudessa.

    Pakko vielä kertoa yksi huvittava tapahtuma:D Olin koko kesän Tukholmassa kesätöissä ja tulin syksyllä takas kotiin ruotsin kieli tuoreessa muistissa. Aamuyöstä baarin jälkeen halusin tilata hampparin ruotsiksi, koska asutaan vapaassa ja kaksikielisessä maassa (:D) "Hej jag skulle vilja ha en dubbelost:))" ja myyjän ilme oli O_O ja vastaus kuului "two euro" En tiiä oisinko itkeny vai nauranu. Nojoo, ei saa ilkeillä, mutta Pohjois-Savossa ei vissiin osata edes numeroita ruotsiksi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanan pitkä kommentti! :D Jess joku tajuaa ton pohjoismaa- jutun! Se on sellainen ihme välitön klikki ihan eri tasolla! Ei sitä oikein voi selittää ellei sitä koe ihan itse. Ja oot oikeassa, ettei koskaan tiedä mihin tulevaisuudessa joutuu :)

      Ja mulla kävi aika samalla tavalla, mutta englanniksi! :D Olin ihan ensimmäisiä päiviä Suomessa Uuden-Seelannin jälkeen, ja tilasin automaattisesti kiwi-englannilla pirtelöä mäkkärissä. Ei se yhtään tajunnut mun aksenttia, ja oli jo liian myöhäistä toistaa suomeksi XD Tosi hassuja hetkiä!

      Ja ymmärrän kyllä etteivät oppilaat opi ruotsia niin hyvin, kun ei käytännössä pääse käyttämään. Ja mitä nyt ruotsin opettajista kuulee niin... En senkään kannalta yhtään ihmettele :D

      Poista
  5. Mun äiti on suomenruotsalainen ja mua ärsyttää ihan sairaasti kun hän käyttäytyy, kun olisi ruotsalainen. Olemme sanoneetkin veljien kanssa et oot syntynyt suomessa. PISTE. Ihailen kyllä ruotsalaisia hurjasti ja minusta ruotsinkieli on paljon kauniimpaa, kuin suomi. Todella mielenkiintoinen kirjoitus :)

    www.kaika.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaha :D Joo mullakin on tuttavapiirissä muutama stereotyyppinen tapaus, mut noh.. Kaikki omalla tavalla? :D
      Kyllä se on munkin mielestä paljon kauniimpi kieli, mutta tykkään miten voi kuvailla asioita paljon laajemmalla sanastolla suomeksi! Kiitos paljon :)

      Poista
  6. Ai että laulat hyvin!! Oli pakko kattoo noita muitakin sun videoita, ihan huippu ääni sulla ♥ Rakastuin ♥♥ Ja tää video oli tosi hauska :D Ite oon aina halunnu olla suomenruotsalainen just kaksikielisyyden vuoksi, mutta synnyin savolaiseksi ja perin huonon kielipään :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! ♥♥ Ihanasti sanottu! Haha voi ei, mut hei koskaan ei ole liian myöhäistä ;)

      Poista
  7. Eksyin sattumalta tänne sun blogiin ja ai että, tosi ihana ja hauska video! Oon itsekin suomenruotsalainen, mut siis puhun äidinkielenä suomee ja munki mielestä on niin ihana puhua suomee. Ruotsia puhun koko ajan, koska asun just Vaasan lähellä paikkakunnalla, jossa ei puhuta about yhtään suomea. On ihanaa mennä jonnekki toiselle paikkakunnalle, kun saa tilata tai puhua kassalla suomeks haha. Lukion ja yläasteen oon myös käyny ruotsiks, joten ymmärrän hyvin tuon, että on luonnolisempaa jatkaa opiskeluja ruotsiksi. :-D

    http://olderthanyesterday.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja kiva että tykkäsit ! :) Pohjanmaalla puhutaan kyllä yllättävän vähän Suomea, olin ihan super yllättynyt kun muutin tänne!

      Poista

♥ Kiitos kommentistasi! ♥