lauantai 12. maaliskuuta 2016

MILLAISTA ON OPISKELLA ERITYISOPETTAJAKSI?


Yhteishakuun on pelottavan vähän aikaa, niinpä ajattelin kertoa hakeville ja miksei hakeneille tai ei hakeville millaista on opiskella erityisopettajaksi! :) The more you know...

Aloitin mun opinnot Vaasassa elokuun lopussa 2015. Opiskelen tosiaan erityisopettajaksi ruotsiksi, ja Vaasa on ainoa paikka Suomessa missä voi valmistua erityispedagogiksi ruotsiksi. Minua ei oikeastaan huvittanut muuttaa Helsingistä, mutta koska olen käynyt peruskoulun ja lukion ruotsiksi, oli luonnollisempaa jatkaa opintoja samalla kielellä, niinpä muutin kiltisti Vaasaan ':D

7

Miksi? 

Hain opiskelemaan erityisopettajaksi koska olin varma siitä, että pedagogin työ olisi se oikea valinta minulle. Olen aina nähnyt itseni jonkun tyypin johtajatehtävässä, ja opettajan ja erityisopettajan ammatit sijoittuivat aina kärkeen ammatinvalintatesteissä. Infotilaisuudessa sanottiin, että jos pohtii luokanopettajan- ja erityisopettajankoulutuksen välillä, kannattaa hakea erityisopettajaksi "tuplatutkinnon" takia.

Psyykkasin itseäni yhteishaun aikoihin, että tämä on mitä haluan, vaikka totuus oli etten tiennyt minne muualle olisin halunnut mennä :D Välivuosi ei käynyt päihinsä, ja yhtä hyvää vaihtoehtoa ei käynyt mielessä. Olin äskettäin saanut tietää, etten koskaan pystyisi tekemään mun unelmatyötä, niin suunnitelmat menivät uusiksi ihan viime hetkellä. Ajattelin, että erityisopettajat nyt ovat kunnioitettuja ja hyväpalkkaisia, niin miksi ei? Odotin koulutukselta, että se olisi vaikea ja korkeatasoinen.

Miten? 

Sisäänpääsykoe oli kahdessa osassa: kirjallinen osa ja haastattelu. Koulutukseen pääsee n. 11% hakeneista. Kirjallinen osa oli aika vaikea, ja kysymykset muodossa "Sanoiko John Dewey näin "xxx" edistysmielisyydestä artikelissa sivulla 124?".  Haastattelu oli todella kuumottava, ja kysyttiin todella isoja kysymyksiä, kuten "Mikä elämäsi tarkoitus on?" ja "Mitä muuttaisit Suomen opetusjärjestelmässä?".  

No. Pääsin suoraan kouluun, kuten olin vähän arvellut, ja olin ihan innostunut siitä ja kotoa muuttamisesta.

8

Mitä me teemme koulussa? 

Ensinnäkin me ei saada kutsua sitä kouluksi, "koska olemme yliopistossa, ja kaikki on täällä omasta tahdosta, eikä luennoitsijat halua vertikaalista opetusta". Mut mä oon kapinallinen ja kutsun sitä kouluksi jos haluan, höhö :D Koulutus tämä kuitenkin on ;)

Olen tällä hetkellä suorittanut lähes 9 kurssia (n. 1100 opiskelutuntia) ja kerron niiden perusteella miltä ensimmäinen vuosi näissä opinnoissa voi näyttää :) Olemme aloittaneet erikoistumisen merkeissä, ja kävimme myös yleisen kurssin akateemisissa opiskelutaidoissa (IT-taidot, etiikka, lakituntemusta jne.).

Suurin osa opinnoista tehdään ryhmittäin, ja yhteistyökykyä tarvitaan myös itse ammatissa eri opettajien kanssa. Opinnot ovat sinänsä todella monipuoliset, sillä aamupäivällä voimme syventyä eri vammoihin, ja iltapäivällä muotoilla taideteosta tai soittaa pianoa.
Mun opinnot sivuaa tällä hetkellä paljon Camin opintoihin (opiskelee luokanopettajaksi).

Mun koulutehtävät ovat olleet mm.

  • Kehitä toimintasuunnitelma luokanopettajalle ohjeeksi valitsemasi vammasta. 
(Perustietoa vammasta, miten opetusta kannattaa suunnitella, tyypillisiä esteitä opetuksessa jne.)
  • Laadi tuntisuunnitelma käyttäen kirjaa xx luokalle xx kielessä xx
  • Oppilas xx siirretään tehostetusta tuesta erityisopetukseen. Laadi tarvittavat asiakirjat. 
  • Kokoa itsellesi kahdeksan kappaleen ohjelmiston musiikkiopetukseen ja harjoittele valmiiksi pedagogiseen käyttöön.

Välillä opetus on todella lapsellinen, ja joskus aihepiirit ovat naurettavan helppoja.
Välillä taputetaan tahteja ja leikitään Elefanttimarssia (XD) ja välillä istun kotona ja uppoan tieteellisiin dysleksia artikkeleihin.

Tenttejä on hyvin erilaisia. Joissain pääsee vuodattamaan elämänsä isompia filosoofisia ajatuksia ja koetella sekavien tekstien äärirajoja, ja joissain kysytään ihan itsestäänselvyyksiä :D Kursseissa ei vaadita kauhean paljon, sillä arvosanoilla ei kuulemma työnhaussa ole merkitystä. Niinpä suurin osa vaeltelee minimi arvosanoilla kursseista läpi x)

Itse koen ehkä raskaammaksi osaksi opinnoissani sen, että pelkään jatkuvasti arvomaailmani olevan "väärä" tai "tunteeton" työhön, ja olen usein hiljaa peläten ettei mielipiteeni tai kyseenalaistaminen ole tervetullut. Ehkä vähän hölmö ajattelutapa, mutta yritän aina kehittää kaikkea kyseenalaistamalla nykyisiä menetelmiä. Tunnen myös välillä itseni huonoksi, kun olen realistisempi kuin muut ihanat super optimistit.
Koen myös vähän painavaksi sen, etten koskaan tiedä millä tasolla minä olen. Tenttien jälkeen tunnen, että voi olla joko täydet pisteet tai uusintakoe tulossa :D

9

Mitä erityisopettaja voi tehdä? 

Näillä papereilla saisin opettaa kaikkia erityisoppilaita, normi luokkia, erityisluokkia ja kielikylpyluokkia. Riippuen sivuaineista, saisi myös opettaa ylä-asteella.

Vinkkejä kiinnostuneille

En tiedä mitä muuta antaa vinkiksi, kuin se että täytyy olla aidosti kiinnostunut. Ala on todella haastava ja opinnot menevät välillä niin lujaa sivuraiteille. Rankkoina aikoina se oma visio tulevasta työstä ja oma motivaatio on ainoa asia joka auttaa jaksamaan :D Täytyy muistaa ettei oppilaita voi valita, ja jos lapsilaumat ja kouluympäristö inhottaa, voi jo aluksi pohtia toista alaa.

Minun osalta tämä vuosi on ollut todella antoisa monella tasolla, enkä sen takia oikeastaan kadu että tulin tänne.

-Roxy 

12 kommenttia:

  1. Tosi hyödyllinen postaus, varsinkin hakeville! :)

    VastaaPoista
  2. Miten mä en ookkaan tajunnut että opiskelet erityisopettajaksi? Ihan älyttömän mielenkiintoista!! Mulle tuli just sellanen fiilis että jos en haluais niin paljoa psykologiksi niin erityisopettajakin olis hyvä vaihtoehto! Oliko sulla siis vakava-aineisto pääsykokeissa? Meillä onkin just yhtenä psykan pääsykoearikkeliaiheena erityisopetuksen yhteys koulu-uupumukseen ja on tullut opittua nyt yhtä sun toista tehostetusta tuesta, HOJKSista yms sen myötä. Tosi mielenkiintosta ja tärkeää työtä! Kuulisin tosi mielelläni lisääki sun opiskeluista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa :D Mut nyt kun ajattelen asiaa, en varmaan ole maininnut missään postauksessa, ihan vain tuolla mun tiedoissa ja silleen.
      Mä en oikeastaan ole varma, että oliks nyt vakava-aineisto meidän pääsykokeissa. En myöskään tiedä, että erottuuko nämä opinnot siinäkin suomenkielisellä ja ruotsinkielisellä puolella. Saman pätevyydenhän siitä kuitenkin saa, niin eiköhän sit ole ihan samaa tasoa jossei muuta. Välillä ei ole käännöksiä, niin käytetään materiaalia Ruotsista.
      Joo voisin tehdä jonkun toisenkin postauksen! :) Onks sul jotai tiettyä mistä haluaisit tietää?

      Poista
  3. Tosi mielenkiintoinen postaus! Olen itse myös harkinnut hakevani lukion jälkeen pedagogiseen koulutukseen, joten tämä oli tosi hyödyllinen postaus :) Tsemppiä opintoihin!


    ♥ Vilhelmiina Lyydia

    http://vilhelmiinalyydiaa.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ♥ Mahtavaa, sopii varmaan todella hyvin jos sinulla on kiinnostusta jo etukäteen! :)
      Kiitos kiitos, ja tsemppiä sinullekin pääsykokeisiin!

      Poista
  4. Hyvä postaus! :) Varmasti mielenkiintosta opiskelua ja samoiten itse työ on varmasti kivaa ja mielenkiintoista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Niina! :) ♥ On kyllä, ja todella vaihtelevaa! :)

      Poista
  5. Hei kiitos todella paljon mielenkiintoisesta postauksesta! Haen luokanopettajaksi nyt toista kertaa ja toivon todella, että nyt onnistun. Muiden opiskelukokemuksia on insporoivaa lukea :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa että tykkäsit! Ja paljon tsemmpiä pääsykokeisiin! :)

      Poista
  6. Olipas mielenkiintoinen postaus<3

    VastaaPoista

♥ Kiitos kommentistasi! ♥