maanantai 8. kesäkuuta 2015

ISKIKÖ SOKERIHIMO?


Tiesittekö että ihmisen pitäisi syödä enintään 60g sokeria päivässä, ja että se saisi olla enintään 10% päivän saannista?
Miten paljon 60g on (harva kävelee vaaka kädessä) ja miten helposti se täyttyy?


IMG_6265_Fotor

Yllätyin kun sain tietää, että kun on juonut kaksi lasillista mehua - you're done for the day.*
Puhumattakaan siitä, että kun olet päässyt puoliväliin pienen Lauantai-karkkipussin kanssa, olet jo ylittänyt päivän saannin.*

Listasin kymmenen ruokaa/ainesta missä on eniten sokeria:

WARNING FOODS

1. Raaka sokeri (jätä pois kahvista ja teestä yms)       6. Mehut (täysmehut, sekamehut, "pulverijuomat", ja tietty limut jne)    
2. Karkki                                                                      7. Kuivatut hedelmät
3. Kakut ja muut leivonnaiset                                    8. Hillot        
4. Murot                                                                       9. Müslit
5. Kastikkeet (esim. ketsuppi, BBQ kastike)             10. Jäätelöt, FroYot ja pirtelöt


Miten konkreettisesti pystyy välttelemään sokeria?
Kaikki alkaa motivaatiosta, mikä se nyt sitten on: laihdutus tai yksinkertaisesti omasta terveydestä tai hampaista huolehtiminen.
Täytyy myös oppia missä nämä sokerit ovat että pystyy välttämään niitä.

"Loved child has many names". On myös hyvä muistaa että sokerilla on monta nimeä, ja löytyy monessa muodossa, esim. fructose, lactose, maltose, sucrose, corn sweetener jne... Helpointa on muistaa skippaa tuotteita joissa sokeri löytyy sisällysluettelossa ensimmäisinä aineina (eli sitä löytyy eniten).

IMG_6260_Fotor

Vähentämällä sokeria huomaa nopeasti miten on paljon parempi olo. Muutos näkyy ensinnäkin kiloissa ja hampaissa, ja ihokin on paljon paremmassa kunnossa. Ihmiset jotka ovat huomattavasti vähentäneet sokerin määrää, sanovat että on paljon raikkaampi ja energisempi olo. Sokerin sanotaan olevan koukuttavampi kuin kokaiini*, ja on siitä vaikea luopua kun löytyy ihan kaikesta. Mutta mitä vähemmän sokeria ihminen syö, sitä vähemmän hän sitä loppujen lopuksi haluaa. Mulla on ollut elämäni aikana monta monta karkkilakkoa, ja joskus on käynyt niin ettei karkit edes ole maistuneet sen jälkeen, ja ennätykseksi kertyi kerran 2,5 vuotta! :)

Kokemuksieni perusteella voin sanoa ettei Suomi kuitenkaan ole ihan pahimmassa päässä tämän asian kanssa, mutta aina on parannettavaa. Löysin kuvia mun NZ lemppariruoista ja kauhistuin kyllä vähän. Mitä olemme oikein syöneet? ':D








Jos haluaa tietää jonkun tuotteen tarkasta sisällöstä, on olemassa tosi hyvä sivusto nimeltään Fineli.fi, joka antaa tietoa yli 3700 tarvikkeesta, ja on tosi helppoa laskea ravintomääriä tämän sivuston avulla!

Hyvää syömistä kaikille! ^^

- Roxy

4 kommenttia:

  1. Itse olen ollut kohta 1/2 vuotta ilman lisättyä sokeria ja en ole ikinä ennen ollut näin energinen taikka onnellinen! Kaikki turhat stressit ovat jääneet pois, nukun ja jaksan paremmin! Mä olen sitä mieltä että kannattaa ainakin kokeilla elää ilman sokeria sillä yleensä olo paranee :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun pitäisi kokeilla olla sillee just ihan ilman, en ole vielä siihen pisteeseen päässyt.
      Mutta huomasin kyllä tosi suuren eron just vaihdon jälkeen, kun sokerin kulutus putosi varmaan 70% :D
      Vältän nyt vaan sokeria koko viikon ja sit mul on cheat day :D

      Poista
  2. Ihan sairaan hyvä postaus! Toi on niin totta!

    VastaaPoista

♥ Kiitos kommentistasi! ♥