keskiviikko 14. tammikuuta 2015

ASIAA UNIHALVAUKSESTA

Tästä tuli vähän erilaisempi ja pidempi postaus, mutta halusin kertoa teille tällaisesta asiasta!
 Voi olla vähän pelottava herkille ihmisille.

Kaikki varmaan tietää sen tunteen kun on nähnyt pahaa painajaista, ja kun vihdoinkin on herännyt, tajuaa että se olikin vain unta. Mitäpä jos et pystyisikään heräämään unesta? 

Moni ei tiedä, mutta minulla on välillä ns. unihalvauksia. Useimmiten ne tulevat juuri silloin kun olen nukahtamassa. Pieleen siinä menee, kun kehoni nukahtaa mutta aivoni jää outoon tilaan, missä olen hereillä ja näen unta samaan aikaan. Joskus "kohtaukset" tapahtuvat myös kesken yötä. Monet sekoittavat mukavaan selkouneen, mutta eivät valitettavasti ole sama asia. Selkounen näkemistä voit valita itse, ja pystyt vaikuttamaan asioihin. Unihalvauksen aikana olet ihan avuton. 

































Olen yrittänyt löytää syytä miksi tämä tapahtuu, jotta voisin välttämään niitä, mutta kukaan ei oikein tiedä. Ainut teoria mikä on ollut totta mun kohdalla on, että jos pelkään kokevani unihalvausta sinä yönä, se todennäköisesti tapahtuu. "Hallusinaatioita" luokitellaan yleisistä erittäin harvinaisiin, ja olen itse valitettavasti kokenut niitä radikaalisimmiksi luokiteltuja asioita.

Niin mitä siinä tarkalleen tapahtuu? Huomaan että kehoni yhtäkkiä jämähtää, ja jään joko silmät auki näkemään jotain pelottavaa joka ilmestyy huoneeseen, tai silmät kiinni tuntemaan jotain todella epämukavaa. En pysty lainkaan liikkumaan, pitää vaan odottaa että saan kontaktia kehooni jollain keinolla. Yritän ensin aina saada kontaktia käteeni, sillä se on toiminut nopeiten. Herättyäni kaikki paha katoaa ja tuntuu että olisin pudonnut takaisin vartalooni, mutta ellen odota tarpeeksi kauan herättyäni, unihalvaus tulee heti takaisin. 


































Mun toiseksi pahin unihalvaus tapahtui joskus lukion alussa, kun olin katsonut The Resident trillerin, ja olin "nukahtanut" sohvalle. Avasin silmät ja näin päähenkilön (stalkkaajan) seisovan ovenpielessä virne kasvoilla. Hän lähestyi hitaasti ja olin ihan varma että kuolen. Sitten vasta kun hän oli kasvojeni kohdalla sain kontaktia vartalooni ja kuva hänestä katosi. Minulla oli aavistus siitä ettei hän oikeasti ollut olemassa, mutta siinä tilanteessa on aika paha kyseenalaistaa todellisuutta kun se hahmo vain lähestyy naamalle asti. 

Totuin näkemään eri hahmoja/pahiksia leffoista, ja pystyin rauhassa yrittää saada kehoni heräämään kunhan eivät tulleet lähemmäksi. Yhtä pahoja unihalvauksia ei sattunut, kunnes viime marraskuussa...

Sain pahimman unihalvauksen ihan normi arkipäivänä. Olin juuri sulkenut silmiä kun 2-3 ihmistä istahti sängylleni ja kiinnitti kehooni sähköjohtoja. Sillä aikaa tunsin miten varpaista nousi jäätävä kylmyys. Pystyin liikuttamaan kieltä, ja pidättämään henkeä, muttei mitään muuta. Minusta tuntui sisältäpäin kuin siinä kohtauksessa toiseksi viimeisessä Twilight-elokuvassa missä myrkky leviää Bellan vartalossa, ja Bella huutaa kehossaan, mutta näyttää kuolleelta. Tätä kesti monta minuuttia, ja lopuksi, kun koko vartaloni oli jäässä (ja kun kipu oli sietämätön) he antoivat aivan järjettömän sähköiskun ja siihen minä vasta heräsin.     








On niin hölmöä kun on sen verran hereillä että tietää missä on, ja tietää että se on todennäköisesti unta. Mutta kun se ei vaan mene pois ja kun tunnet fyysistä kipua, niin alkaa kyseenalaistamaan mikä onkaan todellisuutta.  
Olen nykyään aika tottunut näihin, etten usein edes jaksa reagoida. 

Unihalvausta on vaikeata tunnistaa ulkoapäin, koska kaikki tapahtuu "sisäpuolella". 
Jos henkilön silmät ovat auki, eikä hän pysty vastaamaan, jos hän pitää pieniä ääniä, ja käyttäytyy ja hengittää oudosti jäykässä asennossa, kyseessä on todennäköisesti unihalvaus. Tällaista henkilöä saa ja pitää herättää varmalla otteella, koska mikä tahansa on parempaa kuin halvaantuneena oleminen.  Onneksi ei kuitenkaan ole vaarallista, ja on itse asiassa aika yleistä. 

Toivon ettei kenelläkään ole samanlaisia kokemuksia, koska en ikinä toivoisi tätä kenellekään! 


- Roxy 

14 kommenttia:

  1. Hyi kamala... mielenkiintoinen teksti. Onneksi itse en ole koskaan saanut tuollaista kohtausta, voin vain kuvitella kuinka karmivaa se on. Noi kuvat jotenkin hirvittää myös!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan! Jepp, noi kuvat on kuitenkin vaan murto-osa siitä oikeasta fiiliksestä :D

      Poista
  2. hui että mikä postaus!! kuulostaa ihan hirvittävältä, mut toisaalta toi asia on myös aika mielenkiintonen just sen takia et mistä se johtuu ja miten sellasta voi tapahtua! :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin minustakin, googletin tosi paljon tässä samalla kun kirjoitin ja sain itsekin paljon tietoa.
      Tätä on kuitenkin tosi vaikeata tutkia kun niihin ei voi varautua etukäteen esim. magneettikuvauksella.
      Uni-tieteen ikuinen mysteeri haha :D

      Poista
  3. Nonni, nyt sitä ei sitten nukutakkaan tänä yönä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sori jos pelästytin haha :D
      Tuskin sä kuulut siihen minimaliseen vähemmistöön joka kokee näitä ^^
      Nuku rauhassa <3

      Poista
  4. Huh huh.. oon lukenut tästä ja tiedän monia, jotka näitä saa .. Itsellä ei oo vielä sattunut, vaikka unia nään muuten paljon .. huh !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en tunne ketään, ja siksi kesti niin kauan kunnes tajusin että se oli sitä!
      Tosi harvalle kyllä tapahtuu, mut jos tapahtuu niin pitää vaan muistaa ettei se oo vaarallista :)

      Poista
  5. Mulla kyllä kerran on ollut niin, että olen tienyt sen olevan unta. Olikohan kyseessä juurikin tämä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä? Mun ensimmäiset oli tosi lyhyitä eikä ollenkaan pelottavia! :D
      Jos vaan tiedät että on unta, niin se voi olla valveuni. Unihalvauksessa se juttu on siinä että halvaannut kunnes heräät.

      Poista
  6. Uskomatonta... En tiennyt moisesta ennen tätä, mutta pisti miettimään että onko oma kokemukseni myös tätä vai ei. Pienempänä näin joka vuosi samaa unta (ainakin tähän asti olen niin uskonut), jossa pelaan peliä jossa perheen jäseneni skeittaavat ja minä paina jotain nappia josta seuraa jollain tavalla heidän kuolmansa (joskus kaasupyrkytys, joskus vakava kaatuminen/putoaminen) enkä voi tehdä mitään sen estämiseksi vaikka tiedän seurauksen. Kerran se tapahtui keskellä yötä kun menin vessaan, heräsin sitten vessan lattialta itkien... Mietinpä vain onko kyseessä ollut juuri tämä unihalvaus

    VastaaPoista
  7. Mahtavaa että törmäsin sun kirjotukseen ! Unihalvaukset ja unet muutenki on aina mua kiinnostanu ja oon kerran itekkin kokenut unihalvaukset, vaikkakaan se onneksi ei ollut mitään noin pelottavaa, vaikkakin se on tähän mennessä varmaan kamalin tunne kun tunsin makaavani autossa huonossa asennossa, luulin saavani sydän kohtauksen koska kättäni kirveli kun yritin sitä liikuttaa ja teki mieli huutaa kurkku suorana mutta tunnen ja kuulen vain sen kun raskaasti ja hitaasti hengitän pelkäsin tukehtuvani kieleeni .. Onneksi mulla ne on jäänyt tähän yhteen kertaan, en osaa ees kuvitella miten pelottavaa ja inhottavaa se on jos ja kun tapahtuu usein ja jatkuvasti !

    VastaaPoista
  8. Täällä yksi, joka kärsii hyvin usein (useammin kuin kerran viikossa) juuri noista. Liittyvät itsellä narkolepsiaan, mutta noita voi olla myös stressaantuneilla jne. Ihan hirveitä, mutta niiden kanssa oppii elämään - pitää vain muistaa ettei se ole totta. Unihalvaukset on perseestä ja noi niihin liittyvät hallusinaatiot vielä perseemmäsä - tiedän tasan miltä susta tuntuu :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei kamala :( On jotenkin rauhottavaa tietää että on kohtalotovereita, vaikka toivoisin että niitä olisi jossain toisessa asiassa :/
      Mulla ei ole ollut nyt pitkään aikaan, mutta odotan kauhulla seuraavaa kertaa ':D

      Poista

♥ Kiitos kommentistasi! ♥